Przysposobienie
do pracy
Przysposobienie do pracy to główna forma zajęć w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Celem zajęć jest przygotowanie ucznia do pełnienia roli pracownika
Przysposobienie do pracy to główna forma zajęć w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy. Celem zajęć jest przygotowanie ucznia do pełnienia roli pracownika
W Szkole Przysposabiającej do Pracy nie kształcimy uczniów w konkretnym zawodzie.
Uczymy natomiast wykonywania określonych czynności, kształcimy zachowania i postawy, które pomogą uczniom zdobyć w przyszłości pracę na otwartym/ chronionym rynku pracy.
Uczniowie są przygotowywani do podjęcia roli pracownika w pracowniach szkolnych oraz podczas praktyk wspomaganych w zakładach pracy.
Uczniowie uczą się podstaw pracy ze sprzętem komputerowym. Podczas zajęć realizowana jest innowacja pedagogiczna "Weź smartfon", która polega na nauce wykorzystywania aplikacji mobilnych w codziennym życiu. Uczniowie wykonują prace z użyciem m.in. drukarki, bindownicy, laminatora, plotera tnącego.
Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z narzędziami używanymi w ogrodnictwie. Uczą się stosować je zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Młodzież poznaje czynności ogrodnicze, takie jak sianie, sadzenie, przycinanie, nawożenie, pielenie, kopanie.
Uczniowie zapoznają się narzędziami i ich zastosowaniem (młotek, śrubokręt, obcęgi, wiertarka, lutownica, pistolet do kleju na gorąco, wypalarka). Wykonują drobne naprawy, np. odświeżanie mebli (malowanie), dekoracje. Uczą się i utrwalają czynności – przybijanie gwoździ, wiercenie otworów pod kołki, cięcie drewna, szflifowanie.
Podczas zajęć młodzież uczy się posługiwania się igłą, szpilkami podczas szycia ręcznego. Uczniowie wykonują drobne naprawy odzieży, fastrygowanie, szycie ściegiem prostym, przyszywanie guzików, aplikacje. Zapoznają się z działaniem maszyny do szycia, uczą się szycia ściegiem prostym, owerlockowym Odzyskują zamki, guziki i inne elementy krawieckie ze zużytej odzieży.
Celem zajęć jest nauka obsługi sprzętów i narzędzi gospodarstwa domowego, m.in. mikser, robot kuchenny, zmywarka, kuchnia elektryczna, piekarnik. Uczniowie uczą się wykorzystywać urządzenia agd zgodnie z instrukcjami oraz z zasadami bhp. Podczas zajęć przygotowują potrawy proste i o wyższym stopniu złożoności według przepisów kulinarnych.
Uczniowie poznają różne techniki plastyczne. Przygotowują ozdoby i dekoracje z surowców naturalnych i sztucznych, tworzą papieroplastykę, elementy biżuterii, wystrój pracowni, prezenty, palmy, stroiki. Wyrabiają z gliny elementy ozdobne.
W roku szkolnym 2024/2025 praktyki wspomagane odbywają się m.in. w hipermarketach budowlanych Leroy Merlin i Castorama, w ośrodku sportowym, w bibliotece dzielnicowej.
Młodzież uczy się wykonywać prostych czynności i prac pomocniczych, np. sortowanie i układanie towaru na półkach, sprzątanie, pielęgnacja terenów zielonych. Prace te uczniowie wykonują pod kontrolą opiekunów praktyk, którymi są nauczyciele szkoły. Przed przystąpieniem do pracy uczniowie odbyli przeszkolenie z zakresu BHP.
Szkoły przysposabiające do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym funkcjonują w systemie oświaty od 2004 roku. Jesteśmy pionierami w nauczaniu tej grupy młodzieży. Już w 1988 roku w szkole przy ulicy Skaryszewskiej została powołana 2-letnia Specjalna Szkoła Przysposabiająca do Zawodu nr 2, a w 1997 roku utworzono Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy Zawodowej nr 3.