
Miesiąc świadomości autyzmu
Kwiecień jest uznany jako miesiąc świadomości autyzmu. Na świecie odbywa się w tym czasie wiele imprez, wydarzeń, happeningów. Wszystko po to, by przybliżyć społeczeństwom problem, poszerzyć wiedzę na temat spektrum autyzmu. Osoby w spektrum autyzmu są obecne w naszym otoczeniu coraz częściej. Ale niestety, nie zawsze są zrozumiane i akceptowane przez otoczenie.
Takie wydarzenia odbyły się także w naszej szkole: spotkanie na temat autyzmu z uczniami, ćwiczenia i aktywności, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób osoba w spektrum autyzmu odbiera świat. Uczniowie uczestniczyli ponadto w Marszu dla autyzmu i rozdawali przechodniom ulotki informacyjne.
– Chcielibyśmy przybliżyć zaburzenia ze spektrum autyzmu, tak, by każdy mógł zrozumieć i lepiej je poznać. To rodzi akceptację. Człowiek odrzuca i boi się tego, czego nie rozumie i nie zna – mówi Sebastian Lisowski, psycholog w Szkole Przysposabiającej do Pracy. Akcję „Kwiecień miesiącem świadomości autyzmu” współorganizował z Katarzyną Cichocką-Balińską, wychowawczynią klasy dla uczniów w spektrum autyzmu i Bogumiłą Bednarz, opiekunką samorządu uczniowskiego.
Spektrum autyzmu jest coraz częściej występującym zaburzeniem. Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia opublikowanych w 2019 roku, autyzm dotyczy około jednego na 160 dzieci na całym świecie. Nie są znane przyczyny tego zjawiska, także nie do końca poznane są przyczyny powstania zaburzenia. Wciąż wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi.
Dlatego trzeba zacząć od tłumaczenia i zrozumienia prostych rzeczy – każdy z nas jest inny. Na przykład osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne i dlatego nie czują uścisku dłoni. Albo odczuwają bodźce zbyt intensywne i uścisk dłoni czują tak silnie jak poparzenie. Osoby w spektrum autyzmu często reagują na bodźce w sposób, który może być dla innych ludzi trudny do zrozumienia – narzekają na hałas, jasne światło lub nieprzyjemny zapach, który innym osobom nie przeszkadza.
Przygotowane przez naszych nauczycieli stoiska sensoryczne z zapachami, dźwiękami, dotykiem w prosty i ciekawy sposób tłumaczyły uczniom świat, który widzą, słyszą i odczuwają osoby w spektrum autyzmu.
Zainteresowanych tematem autyzmu zapraszamy do Czytelni na naszej stronie (https://skaryszewska.edu.pl/czytelnia/), gdzie przedstawiamy propozycje lektur.
