Dzień Otwarty – 4 lutego, godziny 10–15. Zapraszamy
Działania profilaktyczno–wychowawcze w roku szkolnym 2020/21
Cel główny: zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia w szkole środowiska sprzyjającego kształtowaniu postaw i respektowaniu norm społecznych.
Zapoznanie z procedurami COVID-19 obowiązującymi oraz wdrażanie do ich respektowania
Bieżące aktualizowanie obowiązujących procedur.
Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły ( szkoła otwarta na kulturę, sztukę, sport, rekreację i współpracę ze środowiskiem lokalnym)
Utrzymanie bogatej oferty kulturalnej dla uczniów realizowanej w formie dostosowanej do aktualnych możliwości / forma online/ oraz wytycznych MEN.
Zapewnienie uczniom możliwości udziału w ważnych szkolnych wydarzeniach, uroczystościach, przeglądach, imprezach muzycznych oraz szkolnych i imprezach sportowych realizowanych w formie dostosowanej do aktualnych możliwości
i wytycznych MEN.
Utrzymanie współpracy ze środowiskiem lokalnym, również w formie online.
Bezpieczeństwo – profilaktyka agresji i przemocy
Dyżury śródlekcyjne nauczycieli w celu zapewnienia bezpieczeństwa.
Promowanie możliwości skorzystania ze „Skrzynki na sygnały”.
Pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Interweniowanie i stosowanie odpowiednich procedur w sytuacji agresji i przemocy.
Objęcie systematyczną opieką specjalisty – pedagog, psycholog, socjoterapeuta, wychowawca – uczniów z problemami zachowania i emocji.
Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów
Dbanie przez wszystkich pracowników szkoły o dobrą, przyjazną atmosferę, dobry kontakt z uczniami oraz wymianę informacji celem diagnozowania trudności i ustalenia form pomocy i wsparcia dla ucznia i jego rodziny.
W razie potrzeby kierowanie ucznia i jego rodziny do odpowiednich instytucji i placówek pomocowych i ścisła współpraca z nimi.
Poradnictwo, rozmowy, interwencje w sytuacjach kryzysowych.
Profilaktyka uzależnień
Oferta edukacyjna, kulturalna, rekreacyjna szkoły, zachęcanie uczniów do aktywności, rozwijania zainteresowań, stwarzanie możliwości sukcesu, promocja zdrowego stylu życia, wychowanie do wartości i udzielanie wsparcia w sytuacjach kryzysowych.
Profilaktyka i reagowanie na niebezpieczne zachowania w cyberprzestrzeni – infoholizm, cyberprzemoc, hazard online, uzależnienia od gier komputerowych.
Przekaz informacji o zagrożeniach wynikających z używania środków psychoaktywnych w ramach zajęć z pedagogiem, psychologiem i wychowawcami.
Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich
i respektowanie norm społecznych
Pielęgnowanie tradycji, świąt i zwyczajów narodowych podczas uroczystości szkolnych
i klasowych.
Dbanie o dziedzictwo historyczne – izba pamięci, pamiątkowy krzyż znajdujący się na terenie szkoły oraz o grób patronki szkoły Anny Gotinowej.
Wykonanie gazetek związanych ze świętami narodowymi.
Wychowanie do wartości realizowane w ramach lekcji wychowawczych, zajęć wychowania do życia w rodzinie, zajęć rewalidacyjnych, lekcji religii, rekolekcji.
Kształtowanie postaw obywatelskich na lekcjach języka polskiego, historii, wiedzy
o społeczeństwie i funkcjonowania osobistego i społecznego.
Kształtowanie postaw obywatelskich, odpowiedzialności za społeczność szkolną poprzez aktywizowanie uczniów w ramach Samorządu Szkolnego, działalności drużyny harcerskiej i uczestnictwo w różnych szkolnych przedsięwzięciach.
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za wykonywaną pracę w ramach praktyk zawodowych i zajęć na terenie szkoły.
Konsekwentne egzekwowanie i przestrzeganie regulaminu, obowiązujących w szkolne norm
i zasad społecznych.
Promowanie pozytywnych postaw: koleżeństwa, życzliwości, tolerancji.
Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych
Prowadzenie rozmów dotyczących bezpieczeństwa w sieci, na portalach społecznościowych, korzystania zasobów w sieci w sposób rozsądny i krytyczny. Uczenie uczniów bezpiecznego i celowego wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w ramach przedmiotów ogólnych, zawodowych, lekcji informatyki oraz realizacji programów profilaktycznych.
Przygotowanie uczniów do zdawania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w formie elektronicznej. Kontrola uczniów podczas zajęć przy komputerze. Reagowanie zgodnie z procedurą w sytuacji cyberprzemocy. Stałe uaktualnianie strony internetowej szkoły i zamieszczanie wszystkich informacji z życia szkoły.
Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość.
Rozwijanie kreatywności, samodzielności i innowacyjności uczniów
Motywowanie uczniów do włączania się w działalność Samorządu Szkolnego, zgłaszania i w miarę możliwości realizowania swoich pomysłów, uczestnictwa w drużynie harcerskiej, Kole Wolontariatu, konkursach, zawodach, szkolnych i poza szkolnych imprezach.
Zachęcanie do rozwoju talentów, zainteresowań i prezentowania ich w szkole i poza szkołą.
Wyróżnianie uczniów aktywnych.
Pomoc w kształtowaniu adekwatnej samooceny, widzeniu swoich mocnych stron
i wskazywanie możliwości ich rozwoju w ramach działań wychowawczych, psychologicznych, pedagogicznych.
Wzmacnianie samodzielności uczniów w ramach zajęć praktycznych zawodowych
i przysposobienia do pracy.
Organizacja III Szkolnej Giełdy Talentów „Przegląd sztuk wszelakich”.
Promocja zdrowego stylu życia
Działalność „ Zespołu do spraw promocji zdrowia i aktywności fizycznej”.
Wychowanie ekologiczne
W ramach lekcji wychowawczych i innych zajęć budzenie zainteresowania uczniów kwestiami związanymi z ochroną środowiska i jego zanieczyszczeniem, zwłaszcza tworzywami sztucznymi. Zachęcanie uczniów do zastępowania jednorazowych sztucznych opakowań, pojemników, sztućców itp. opakowaniami, pojemnikami wielokrotnego użycia. Promocja spożywania wody z wodociągu z wykorzystaniem butelek wielokokrotnego użycia.
Kształtowanie postaw proekologicznych, poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przez udział uczniów w akcjach typu Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, zbiórkę makulatury i surowców wtórnych na terenie szkoły.
Rozwijanie kompetencji czytelniczych i rozpowszechnianie czytelnictwa wśród młodzieży
W ramach działalności biblioteki szkolnej udział młodzieży w akcji „Narodowe czytanie – Balladyna”. Akcja „Moja książka miesiąca” kontynuowana w szkole branżowej I stopnia. Czytanie fragmentów lektur w ramach lekcji języka polskiego i zajęć rewalidacyjnych. Inspirowanie czytelnictwa wśród młodzieży poprzez reklamowanie książek, udzielanie porad w wyborach czytelniczych, gazetki promujące czytelnictwo, wystawki nowości, wyróżnienie najlepszych czytelników.
Wdrażanie programu „Polubić czytanie” i innych projektów czytelniczych.